Vinge-anbefaling på PG og PPG.

Litt om meg selv: 

Jeg startet og fly paraglider i 1993 (begynte med ppg i 1995) og har ca. 1500 timer logget i PG, og har noen timer i HG også (ikke alt er logget gjennom mange år i lufta). Distanseflyving har vært det som trigget meg og i alle disse årene har jeg vært bort i litt av hvert, drevet ekstremt mye en 10-års periode med termikk og distanse.

I de senere årene har det slakket seg litt med distanse-flyving min og jeg er gått mere og mere tilbake til motor. Jeg flyr mest ppg-trike for tiden, det vil jeg karakteriserer som "gubbe-flyving".
Det er fordi sviktende helse i skulder og nakke har ført til ekstremt hodeverk ganske ofte i lengre perioder, og da er det er vanskelig og være konsentrert gjennom en lang dag med distanse-flyving. 
Distanse-flyvning gjennom flere tiår som hot og aktiv pilot er en meget nyttig og god erfaring, jeg sitter inne med utallige episoder av div. hendelser.

Starter du og fly PPG som en erfaren pilot har du selvsagt mere "kjøtt på beina" ang. å fly seg f.eks. fast på le side, etc. Er du uerfaren og ikke helt sikker på hva du kan tillate deg på le -og lo sider er det bare ta kontakt for og spørre om det du lurer på. En ting er sikkert, jo mere du flyr jo mere erfaren blir du:-)

Om du vil vite mere etter og ha lest på pg og ppg vinger under er det bare og ta kontakt:
Tlf: 95 23 64 32
Mail: pgstein@online.no


Standardvinger:

Siden jeg forhandler Swing paraglidere vil jeg skrive litt om dem. 

Swing har 3 års eller 300 timers garanti på vingene sine.

Kurs-elever og elever rett etter kurs anbefaler jeg ren A-vinge eller en snill B-vinge. Hør med din instruktør hva som passer for deg.

Swing Mito En-A...NYHET
Mito er kommet med et nytt system inni vingen som heter:RAST – Ram Air Section Technology
Dvs. en vegg som går på tvers inni selve vingen, systemet skal forhindre store innklapp. Se bilde under.
Denne vingen fås i 4 str.
- XS 55-80 kg.

- S 70-95 kg.
- M 85-110 kg.
- L 100-130 kg.

Dette er en snill og god begynner vinge, kan anbefales. Link: Swing Mito



Swing Discus En-A(hot): Fra 55 kg til 130 kg fordelt på fem vinger.
Om det går an og si at det finnes hotte A-vinger så er Discus,en absolutt en rå A-vinge med sine 5,2 i sideforhold. Denne vingen kom sommeren 2015 og er helt i toppen på A-segmentet, og holder tritt med flere vinger i B-segmentet. Anbefales for alle, ferske og erfarne som f.eks har gitt seg og vil ta en tur i ny og ne.

Swing Sensis En-B(snill): Fra 55 kg til 125 kg fordelt på fem vinger.
Denne vingen kom sen-sommeren 2015 og du kan fly den etter kurs om du er en ivrig pilot, spør din instruktør. Sensis,en har jeg flydd litt og den overrasket meg og de andre i klubben som har testet den. Dette er en vinge som ikke er aller nederst på B-segmentet, men et lite hakk over.
Jeg sammenlignet den med en Ozone M-4, og resultatet var overveldene, se video og spør folk som har testet den i Hedemarken Luftsportsklubb. Gli-egenskaper og hendlingen var helt rå, og om du drar på med bremsene synker den godt og, noe jeg synes er en fordel.


Swing Nyos En-B(hot): Fra 60 kg til 125 kg fordelt på fem vinger.
Denne vingen er ikke for nybegynnere, det sier seg selv med 5.7 i sideforhold. Anbefaler denne vingen til mere erfarne folk, trinn-3 pluss. Vingen er akkurat kommet på markedet nå i januar-2016, og den første Nyos er ankommet til Norge. Jeg gleder meg som en gud å teste denne, vingen er kjøpt av en kollega som bare bor ca. 1 mil unna meg. Mere info kommer etterhvert.

Testen her: Swing Nyos En-B 

Swing Nexus En-C: Fra 70 kg til 125 kg fordelt på fire vinger,
Dette er en vinge som jeg kunne tenkt meg og vært eier av, men jeg har desverre ikke nådd å testa den ennå. Vingen kom sommeren 2015 og fikk god skår på oppførsel i turbulent luft hos Ziad Bassil fra "dust of the universe". Han testet vingen og testen ligger rett under her.

Testen her : Swing Nexus En-C 


Motorvinger - reflex:

Standard-vinge eller reflex-vinge?

Uten tvil reflex-vinge, farten har utvilsomt mest og si i denne sporten. Er reflex vinger farlige spør mange og tenker ikke over att her er det også klassifisering som gjelder, mest vanlige reflex-vinger er B-segment og C-segment. Jeg anbefaler en B-reflex om du ikke helt vet hva du er ute etter, er du erfaren innen pg kan du gå rett på C-reflex.

Slitestyrke?

Her har jeg sett endel opp gjennom årenes løp, grunnleggende er tykkelse på duk og liner. Tynne duker og liner vil jeg absolutt ikke anbefale til motor-flyving, her skal du se og spørre forhandler om dette. Det kan også lønne seg og spørre folk rundt om i miljøet som har litt "kjøtt på beina".

Mitt personlige valg er nok Apco vinger, selv om jeg forhandler Swing paraglidere for NoLimits (Audun Tvedt). Det er fordi dem har en tykk og voksdekket duk, den er helt rå på slitestyrke og tykkere liner enn mange andre vinger på dagens marked.

Ned-ising og vinter-flyving, her flyr man ofte i fuktig luft: Her har uten tvil Apco-duken en stor fordel, tykkere duk, rent profil som gir en god å glatt overflate.
Tynne å slitte vinger er fy, fy i sånne forhold. Tynne og slitte duker suger til seg fuktighet fort som f... og kan risikere og gå meget fort i sekkeform, ise ned, dvs. at luftstrømmen ikke følger med vinge-profilet mere, dette er livsfarlig.

Her har Apco utvilsomt en kjempefordel, den suger IKKE til seg fuktighet inn i duken, selv om du har brukt den mange år og flydd atskillige timer i den. Duken er gjennomsyret av voks og hindrer inntrengning av fuktighet, det gir meget sikker flyving f-eks. gjennom vinteren hvor du ofte kommer i både pluss og minusgrader på en og samme tur. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar