Oversatt til Norsk fra "Dust og the universe"...

Pilot: Ziad Bassil



Swing Nexus S 74-98 kg.

Min siste test av Swing paraglider var en Swing Mistral 7 (Small), og det var en svært smidig og rask vinge med god ytelse for B-kategorien.

Nexus er Swing,s nye C-glider med en moderat vinge på 6,1 i sideforhold.
Byggingen og detaljene er gode på denne glideren, og det er et ganske ganske høyere trinn i kvalitet og produksjon enn Mistral 7 hvis jeg husker riktig.

Ubeskyttede liner øverst og en noe overbeskyttelse på de nedre linene ble valgt for Nexus.

Lansering er glatt og lett for C-kategori.

Å fly med Nexus S med mine 94 kg i vingen ga meg en umiddelbar følelse av en solid, kompakt og homogen glider. Faktisk i turbulente forhold er det mange B-glidere som krever en mere aktive piloter enn i Nexus.
Svingegenskaper på min vekt er ok. Jeg kan ikke si at Nexus er den smidigste glideren, men fortsatt er den fin å gjør gode og flate svinger.

Bremsetrykket er gjennomsnittlig og behagelig for lange turer/distanser med god styre-presisjon og gjennomsnittlig styre-vandring.

Nexus,en sin pitch og roll bevegelser er svært dempet slik at en svært komfortabel tur for piloten som henger under vingen.

Trim hastigheten imidlertid ved min belastning på 94 kg er høy for kategorien, og er lik den trim hastighet av den nye UP Trango XC-3. Imidlertid gli-ytelsen til 7,0 i sideforholdet til Trango XC-3 er den sammenlignet med Nexus sitt sideforhold på 6,1 en klasse over. Men så er det vel som piloterfaringen,s nivå også med sideforhold og gjøre.
Klatre egenskapene til Nexus i svake og sterke forholdene er innenfor normal C kategori som vel som det er glidebanen.

Nexus minnet meg godt av Sigma 9, jeg har testet tidligere, og Nexus er veldig lik i komfort og også på det samlede resultatet, men med mindre smidighet i svinger.

Hastigheten bar meg i stand til å få rundt 12 km / t på 800 ASL løpet trim.

Store ører er stabile og åpne jevnt.

Konklusjon: 
Swing Nexus er en svært tilgjengelig C-glider og det er en god logisk utvikling etter etter to sesonger på en vanlig B-glider.
Mistral 7 (En-B) piloter vil ikke ha noe problem å oppgradere seg til Nexus med fordel av overraskende en mer behagelig glider! Og bedre gliding ytelse :-)
Komforten og tillitvekkende følelsen er til stede fra første øyeblikk, ta av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar