fredag 20. mai 2016

Video av Swing sitt RAST-system på paraglidervinger.

Swing er begynt å teste ut vinger med en vegg tvers over hele vingen som ligger sånn ca. i midten av hele duken. Det kalles Ram Air Section Technology (R.A.S.T)

Håper systemet blir vidreutviklet til hotte vinger også :-)

tirsdag 17. mai 2016

Heidal til Romedal kirke - 145 km. 16-mai. 2016

Jaggu er det lenge siden eg ha flydd fra Espesetra, ikke siden våren 2013. Dette gjorde godt for en gammel "skrott". Og jeg fikk testet nyvingen (Swing Nexus) i sterkt varierende forhold.

Fikk haik med Trond og Pål oppover til Heidal, vi dro avgårde tidlig og ankom starten tidlig så vi fikk rigget oss til fremst på starten. Har forresten aldri sett så mye piloter samlet på Espesetra noen gang. Flott vær og fint inn hele tiden, ikke for sterkt heller, men heller ikke en sky å se.

Traff også to gamle "goinger" fra HG-siden, Terje og Trond. Dem påstod enda att dem er like sprek som 20 åringer enda, kanskje dem har rett for dagens 20-åringer er vel ikke i verdens beste form.

Pål starter showet litt for kl. 11 og det bar fint oppover for han, nå ble det litt mere liv og røre i leiren. PG,ene begynte og starte som perler på en snor. Jeg kom meg ut ca. ti over elve med håp om å treffe på "husbobla" som kunne løfte meg godt til værs.

Jeg må vel på handa på hjertet si att jeg aldri har brukt så lang tid i selve Heidal for og fått etablert meg i god høyde før jeg stakk avgårde. Det var nokså slangete termikk, skikkelig inversjons-bobler som slanget seg oppover. Du kan trygt samenligne disse boblene med ei luftboble under vann som er på tur opp til overflaten, den går aldri rett opp. Jeg stakk avgårde med andre pulje tror jeg og kurset mot Torgeirkampen.

Vi var en 8-10 piloter som stakk sammen fra Heidal, men de fleste dro over mot andre siden av dalen. Dvs. der korr Teigkampen ligger på sørsiden av dalen. Lite vind gjorde att noen av oss valgte le-sida på Torgeirkampen. Men nesten alle som jeg glei sammen med styrte bare forbi Torgeirkampen, selv Jon Grande også som er godt kjent her. Følte eg hadde lite høyde og ville vente på le-sida til bobla løsnet, Per Sandve hadde samme tanke. Vi tok ikke mange legg att og frem før bobla løsnet, men den var små-sinna nesten hele veien opp til 2000 moh.

Det var ikke verdens beste bobler i Heidal heller, eg jobbet endel med vingen min og lurte på om andre hadde det turbulent. Men når jeg tittet på flere så jeg att disse pilotene også jobbet endel.

Videre glei jeg fra Torgeirkampen og over mot Teigkampen med Per etter meg. Joinet to pg,er til på Teigkampen, men glei bakom i en liten dal sør av selve toppen før eg fant noe som lignet ei boble. Den var treg å dårlig og kurset mot den berømte le-bobla på Vinstra. Ikke noe futt her heller men fikk meg opp litt sammen med Per. Vi kurset videre mot Koto-toppen over Harpefoss som ligger N-Ø av sentrum.

Her var den desiderte styggeste boble til nå, tru Per nesten fikk vingen i fanget. Dro ut derifra sammen med Mauro, Per kom et lite stykke bak. Eg og Mauro tok ei svak boble ilag over Skordalslia, gikk ikke særlig høyt. Men har jo flydd superlavt her "ørten" ganger og satset att det skulle gå denne gangen også. Nå ble jeg alene og var det resten av turen.

Ringebu sentrum.

Det putret og gikk sakte avgårde, ikke særlig med hjelp fra vinden heller. Var stadig innom bobler som brakte meg opp til 14-1500 moh. Tittet på varioen og så milene gikk meget sakte, tenkte at dette bli ikke langt idag.

 Rett ovenfor Kvitfjell, Losna-vannet der fremme.

Fikk plutselig 18-1900 moh over Kvitfjell og optimismen min kom sigende veldig fort tilbake. Boblene generelt var fortsatt av en karakter som jeg kaller "dritbobler", jeg har hverfall til nå jobbet for kilometerne.

Hafjell skianlegg, skrur over Lønstølhaugen.

Valgte og fortsette nedover på vestsiden av Gudbrandsdalen siden eg har gjort det før. Etter Kvitfjell hadde jeg masse små-skruinger med lite høyde, men tett mellom boblene gjorde at det gikk bra nedover. Men fra ca. Lønstølhaugen ble det mistenksomt småpiping nesten over alt, skjønte att jeg kanskje hadde funnet meg ei god linje, konvergens eller noe i den duren.

Hørte Eirik og Ole-Johnny på radioen som hadde landet på strandtorget i Lillehammer, tenkte samme tanke ei stund. Kurset mot Balbergkampen og fikk dagens første boble som eg følte var ei "normalboble", toppet den til 2000 moh tror jeg om jeg ikke huske feil. Bestemte meg for og se om greide hundre kilometer i dag.

Etter Lillehammer mot Brøttum sleit eg igjen med "møkka-bobler", kom ikke høyt heller. Glei over Ulven og traff på ei bedre boble som garantert ville ta meg over hundre nå, hadde 98 km til nå. Kurset over Ring og på østsiden av Moelv mot Rudshøgda.
 Brumunddal i sikte.

Sa til Tove på radio att eg mest sansynlig ville lande på Rudshøgda, gjorde meg klar til innflyving på et jorde. Men der pinadø ca 100-150 meter over bakken begynte det og pipe. Bestemte meg for og klore meg fast. Dette var dagen første boble uten en eneste turbulens og skrudde meg opp til høydebegrensninga(1372moh), herlig med normale bobler :-)

Skjønte att det kunne bli landing hjemme, men svinset litt att og frem over gården vår, 125 km til nå. Der begynte det og pipe igjen, ei flott boble, skrudde meg opp til høydebegrensingen igjen som nå var på 1064 moh. Det bar fint avgårde nå, peip neste over alt, ikke rare skruingen eg trengte for og holde høyda nå.

 Hamar by til høyre.
Ble planløs nå, i tilegg skallebank(dehydrert?) og senestrekk i føtter de siste to timer. Men hadde Tomas Vilster i bakhodet nå som bor like ved Romedal kirke.

Jaggu der ser eg att eg når kirka, da var det bare og se om eg klarte å lande på gården til Tomas. Det klarte jeg fint. Landet og var stokk stiv, klarte ikke å stå så eg "datt på hau", kraup ut av sela og la meg. Tomas kom ut med ei kald Calsberg, den smakte godt. Tove dukket opp etter ca. 5 minutt også, drakk øllen og heiv utstyret i rosett inn i bilen. Pakkinga av utstyr har eg gjort i dag 17-mai, er enda helt stiv og støl.

Konklusjon av Swing Nexus: (85-108 kg)
Jeg veier 85 kg uten en tråd, fløy i dag med X-Alps GTO og full vinteropprustning. Kunne nok tenkt meg den small som går til 98 kg. Anbefaler 90 kg om du er ute etter denne str. av Nexus.
Fordelen med å ha flydd hotte vinger i alle år er att le-sidene ikke er så skumle mere, men man kan heller ikke la det bli en sovepute så man kjører seg i deep shit en dag i leside heller.
Handsfri-farta er noe redusert fra det jeg er vant med, men den glir tålig bra. Kommer nok til og fly C-vinger ei stund fremmover og se videre hvordan jeg liker det :-)

Traclogg fra turen: Espesetra-Romedal kirke

tirsdag 3. mai 2016

Test av Swing Nexus

Pilot: Stein-Are Skogeng.
Erfaring: 23 år i lufta med pg - ca. 1600 timer.
Vingestørelse: (M, 85-108 kg). Pilotvekt all inkl. 96 kg på testen.

Nexus er super lettstartet, selv baklengs i nullvind.

Da har jeg fått testet en moderne C-vinge med et moderat sideforhold på 6,1. Tidligere de siste årene har jeg flydd D-vinger og flere åpenklasser. Flyvingen min har ofte vært harde og tøffe distanseturer med både termikk fra lo-side og termikk fra le-sider, og endel god vind i flekkan.

De to siste årene har jeg jenket meg og mest flydd litt for kosen sin del, men savner litt distanseflyving også for tiden. Blir nok til att jeg tar meg en og annen distansetur i år, men nå med en snillere vinge enn før i tiden.

Jeg kjøpte meg en C-vinge med ålreite flyegenskaper, og jeg har fått testet Nexus,en litt. Både på speed, provoserte innklapp på ca. 50% og le-termikk med sterk inversjon. Personlig er det deilig og ikke sitte på "nåler" og fly som jeg har gjort gjennom mange år med hotte vinger. Denne vingen er roligheten selv, men man må holde i styrelinene på le-sidene selv om vingen har et moderat sideforhold.

Når jeg rappa ned begge A-risere på ene side dreide den ca. 40-45 grader og stupte litt frempå, jeg kontret ikke på motsatt side i det hele tatt, lot bare vingen gå. Repeterte det 4 ganger og skjedde omtrent det samme hver gang, fikk den på 50 % innklapp med og rappe ned splitt A.

Med min vekt i vingen økte den ca. 12-15 km/t fra handsfri til full speed, ikke allverden hva jeg er vant med. Men hva gjør vel det da vingen er superstabil med full speed, ikke sank den allverden heller, synket lå på 1,6 til 1,7 m/sek på full speed. Speeden er superlett å tråkke og styretrykket (hendlinga) er lett og deilig som den skal være på en C-vinge.

Jeg føler nok jeg kunne hatt et hakk mindre vinge med min superlette pod og lett nødis som veier akkurat 4.9 kg. Selv er jeg 85 kg på strømpelesten, tipper jeg er 96 kg flyvekt i vingen min som går til 108 kg på maksvekt. Jeg gleder meg og prøve en litt tyngre pod med litt ekstra vann med meg for og se hvordan følelse jeg får av Nexus,en.
Vingen har splitt A-risere og splitt C-risere. Dette funket godt med full speed, da styrte jeg med de ytterste splittene(2-liner) til C-riser som er bakerste riser på hele oppsettet. Disse to linene går opp i forgreininger som ligger ytterst og bakerst på vingetippene. Dette fungerer som vingetipp-styring på en reflexvinge, akkurat samme prinsipp. Vingen er veldig svingvillig med full speed om du vil endre kurs brått.

Helhets inntrykket er godt foreløbig, det kjennes ut som den har godt glidetall, gleder meg og teste den opp mot Alpina 2, Delta 2 som ligger i samme kategori på sideforhold.

Jeg testet den godt i le-forhold også på Ramfjorden i Tromsø, der var det inversjon og supervanskelig og komme seg opp, Nexus,en oppførte seg godt. Selv om eg rappa skikkelig til i styrelinene for og få den rundt i ett vanskelig "kakestykke-boble" oppførte den seg henrivende og forutsigbart i forhold til der jeg mente den burde, og den tørnet rundt på femøringen. Det var deilig og fly en snillere vinge på sånne forhold, vi er allerede blitt venner :-)

Men er du f.eks 85 kg. vil jeg anbefale deg og gå for str. small som går opp til 98 kg på maksvekt. Er du ute etter en allround-vinge som ikke skremmer vettet av deg kan du f.eks. gå for en Swing Nexus. Det jeg liker med denne vingen er att den er gankse rolig selv i turbulent luft kontra flere i sin klasse.

Men du får hottere C-vinger som f.eks. UP Trango XC3, SOL Lotus One, Nova Triton 2, etc... Disse C-vingene har et hakk større sideforhold og er nok hakke vassere.