tirsdag 3. mai 2016

Test av Swing Nexus

Pilot: Stein-Are Skogeng.
Erfaring: 23 år i lufta med pg - ca. 1600 timer.
Vingestørelse: (M, 85-108 kg). Pilotvekt all inkl. 96 kg på testen.

Nexus er super lettstartet, selv baklengs i nullvind.

Da har jeg fått testet en moderne C-vinge med et moderat sideforhold på 6,1. Tidligere de siste årene har jeg flydd D-vinger og flere åpenklasser. Flyvingen min har ofte vært harde og tøffe distanseturer med både termikk fra lo-side og termikk fra le-sider, og endel god vind i flekkan.

De to siste årene har jeg jenket meg og mest flydd litt for kosen sin del, men savner litt distanseflyving også for tiden. Blir nok til att jeg tar meg en og annen distansetur i år, men nå med en snillere vinge enn før i tiden.

Jeg kjøpte meg en C-vinge med ålreite flyegenskaper, og jeg har fått testet Nexus,en litt. Både på speed, provoserte innklapp på ca. 50% og le-termikk med sterk inversjon. Personlig er det deilig og ikke sitte på "nåler" og fly som jeg har gjort gjennom mange år med hotte vinger. Denne vingen er roligheten selv, men man må holde i styrelinene på le-sidene selv om vingen har et moderat sideforhold.

Når jeg rappa ned begge A-risere på ene side dreide den ca. 40-45 grader og stupte litt frempå, jeg kontret ikke på motsatt side i det hele tatt, lot bare vingen gå. Repeterte det 4 ganger og skjedde omtrent det samme hver gang, fikk den på 50 % innklapp med og rappe ned splitt A.

Med min vekt i vingen økte den ca. 12-15 km/t fra handsfri til full speed, ikke allverden hva jeg er vant med. Men hva gjør vel det da vingen er superstabil med full speed, ikke sank den allverden heller, synket lå på 1,6 til 1,7 m/sek på full speed. Speeden er superlett å tråkke og styretrykket (hendlinga) er lett og deilig som den skal være på en C-vinge.

Jeg føler nok jeg kunne hatt et hakk mindre vinge med min superlette pod og lett nødis som veier akkurat 4.9 kg. Selv er jeg 85 kg på strømpelesten, tipper jeg er 96 kg flyvekt i vingen min som går til 108 kg på maksvekt. Jeg gleder meg og prøve en litt tyngre pod med litt ekstra vann med meg for og se hvordan følelse jeg får av Nexus,en.
Vingen har splitt A-risere og splitt C-risere. Dette funket godt med full speed, da styrte jeg med de ytterste splittene(2-liner) til C-riser som er bakerste riser på hele oppsettet. Disse to linene går opp i forgreininger som ligger ytterst og bakerst på vingetippene. Dette fungerer som vingetipp-styring på en reflexvinge, akkurat samme prinsipp. Vingen er veldig svingvillig med full speed om du vil endre kurs brått.

Helhets inntrykket er godt foreløbig, det kjennes ut som den har godt glidetall, gleder meg og teste den opp mot Alpina 2, Delta 2 som ligger i samme kategori på sideforhold.

Jeg testet den godt i le-forhold også på Ramfjorden i Tromsø, der var det inversjon og supervanskelig og komme seg opp, Nexus,en oppførte seg godt. Selv om eg rappa skikkelig til i styrelinene for og få den rundt i ett vanskelig "kakestykke-boble" oppførte den seg henrivende og forutsigbart i forhold til der jeg mente den burde, og den tørnet rundt på femøringen. Det var deilig og fly en snillere vinge på sånne forhold, vi er allerede blitt venner :-)

Men er du f.eks 85 kg. vil jeg anbefale deg og gå for str. small som går opp til 98 kg på maksvekt. Er du ute etter en allround-vinge som ikke skremmer vettet av deg kan du f.eks. gå for en Swing Nexus. Det jeg liker med denne vingen er att den er gankse rolig selv i turbulent luft kontra flere i sin klasse.

Men du får hottere C-vinger som f.eks. UP Trango XC3, SOL Lotus One, Nova Triton 2, etc... Disse C-vingene har et hakk større sideforhold og er nok hakke vassere.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar