mandag 15. februar 2016

Kickspark og Alaska Husky på stål-is nede på Mjøsa.

Turen startet på Brumunddal båthavn, videre til Nerli-holmen, så over til Jessnes og tilbake til Brumunddal båthavn.
Det var skikkelig stål-is idag, ca. 30 cm pluss tykkelse på isen, spurte alle isfiskerne jeg var innom i dag. Lurte litt på om Mikko sklei, men var en kort tur utpå her om dagen og da gikk det fint. Idag tok vi ca. 16 km tur/retur, det var ingen problem med stål-is når Mikko hadde naturlig anti-skli under potene, ikke Zalo, men klister :-)...

Mikko og meg ankom Nerli-holmen og tok første kaffepause her, deilig å nyte sola nå når den værmer litt. Så på pølsa på "pærla" att det pumpet inn på start. Kanskje prøve termikken snart, den merket jeg og Moberg godt i går når vi var på rundtur med trikene.

Mjøsa er bra langt nede og ifølge isfiskerne skal den ca. en meter til ned. Lokal vannstand i dag 15-2-2016 er 2,53 cm. Om sommeren når vi seiler er den omtrent 5,20 cm lokal vannstand.

Her er i sundet mellom Nerli-holmen og Nerlien gård. Har vært og funne meg ei rute som er dyp nok til seilbåten her. I morra skal jeg plotte den inn på nettbrettet og på en Garmin GPS som jeg har.

Pinadø skru-is midt på Mjøsa, det hadde eg ikke trodd.

En liten kaffestopp med neste isfisker, dem fikk forresten en ørret i dag nedenfor Nes borte ved Strandheim Camping. Men ellers meldte han om "svart hav".

Jaggu traff eg pinadø på en ekte Finnmarking i dag, til og med en som hadde vært yrkesfisker og hadde sjark liggende i Skarsvåg. Han kunne fortelle att han var medeier i "Brødrene-Rise" og dreiv fiske på snurrevad i den tiden jeg jobbet på fiskebruket der oppe. Jeg jobbet der fra jeg var 15 år til jeg var 17 år, utrulig sammentreff. Han bodde i Hamar`s beste vestkant også, verden er ikke stor allikevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar