torsdag 22. januar 2015

Peugeot 807 dritbil...

I ordets rette forstand og mere feil på biler skal du lete lenge etter. Men utrolig, måtte til et lite verksted på landsbygda med kun en ansatt for og finne feiler ikke originalverkstedene engang klarte.

Vi kjøpte bilen for ca. 2,5 år siden og gjøre en lang historie kort, så har vi plagdes og brukt enormt med penger på vår felles dritbil; PEUGEOT 807, 2.2 HDI. Vi har bl.a skiftet clutsj til kr 30.000,-, motoren låste seg på nesten full gass(87%), det kostet kr. 25.000,- og en mengde små elekriske duppeditter til rundt om 5-6 tusen for stykket er byttet etterhvert som de har gått sund. 

Siste feil er en sterk hyling av motoren som jeg ikke ble klok av, alt funket men hylinga var der konstant, både på "innpust og utpust". Bilen funket, dro skikkelig, men hylingen minnet mye om en gammel viftereim som jobbet på alt for slakk oppstramming. 

På original Peugeot verksted konstaterte dem att registerreima var gåen, jeg sa det gikk ikke an for det var akkurat byttet registerreim. Den var gått 50.000 km med den nye reima, så eg nektet på att det var den. Men Peugeot verkstedet var så påståelig att eg byttet den, men uten og bli kvitt hylinga. Heldigvis kjøpte jeg hele settet selv til registerreima og byttet selv, det kostet meg bare rundt 2000,- kr, men det var en 10 timers jobb for meg selv.

Kjørte videre med hylinga og kom oppover til Nord-Lenangen, der er det et lite verksted. Det er en som driver med litt transpot, brøyting og et eget lite verksted som han har åpent om noen skulle trenge ei hjelpende hand. Jeg dro innom og spurte om dem kunne lokalisere feilen, Jørn som er den som jobber verkstedet sa att det kunne han prøve på, men ikke garantere noen ting.

 Jørn skifter dekk på en annen bil.

Jeg hadde også vært innom et verksted i Elverum som drives av en "gammel-citoen mann"(peugeot 807 og citroen C 8 er samme bil) og han konstaterte att det var et lager i turboen. Men Jørn sier att hadde det vært et lager ville det ha kommet ut forlengst etter en sånn intens hyling. Jørn feilsøkte på bilen i noen timer, tok og sjekket del for del for og eliminere bort ting han trodde det kunne være.

Etterhvert konsentrerte vi oss om turboen,s små deler og ventiler, det var i hvertfall ikke turboen heller som var gåen, men en enkel ventil på som styrer trykket på eksosen. Der fant Jørn pinadø det rette som forårsaker hylinga på bilen. Nå holder vi på og undersøke om det går an og bytte bare denne lille ventilen, istedet for og bytte ut hele turboen. 

Bare turboen koster kr. 10.600,- (Mekonomen) komplett, pluss alt arbeidet som må til. Det er ikke en liten jobb, alt er sundrustet ut av bolter inn i eksosrør, etc, så minimum to-tre dager jobb tipper eg. Gosj sier eg bare, ka hele turbojobben kommer til og koste...

Men som dere har lest ovenfor er det utrolige forslaget til orginale Peugeot verkstedet av å bytte ei reigesterreim for en liten ventil på turboen som hyler og jamrer seg.
Det måtte atlså et "bitte-lite" verksted i ei "bitte-lita" bygd for og greie å finne en sånn feil. Da er det bare å lure på kvalifikasjonene til orginal Peugeot verksteder, hvor henter dem sin kompetanse fra?

Hvordan kan Jørn som egentlig er en brøytesjåfør på vinteren være smartere en Peugeot,s egne verksted-ansatte? Hvordan er dette mulig att et lite verksted i isøde langt mot nord er bedre?
Nei Peugeot verksteder kan gå å klø seg i ræva for min del...

Takk til LE MO i Nord-Lenangen for feilsøking og kunne konstatere hva feilen var, det greide hvertfall ikke de større orginale "super-verkstedene" som har spesialkompetanse på akkurat sitt eget bilmerket.

3 kommentarer:

  1. Hei��Har en 807 med en pister lyd som hører ut som det du beskriver her.mitt spørsmål er hva heter den ventilen og hvor sitter den.på forhånd takk for hjelpen.Frank

    SvarSlett
  2. Det går ikke an og bytte bare den, ellers hadde jeg gjort det. Når det er kaldt ute er lyden mye mindre en f.eks. om sommeren da det er varmt. Ny turbo koster ti tusen, pluss arbeid. Jeg kjører til bilen står og da ender den på dynga etter det.

    SvarSlett
  3. Har samme plystrelyden selv men man kan kjøpe turbo i fra utlandet til 3000

    SvarSlett