onsdag 7. januar 2015

Montering av større nødskjerm på BuliX,en.

På tide å bytte ut den gamle nødisen med en større reserve. Den nye er en Apco reserve som går fra 120 til 200 kg.

 Her ser dere reserveholderen, den kommer fra Svardals mek. på vestlandet.
Mål: Bredde 35 cm, Høyde 25 cm, rørklemmene er 25 mm.

Fra enden og til de to stengene i midten er det; 9 cm målt fra ytterkant og inn til stanga på hver side. Dette er viktig for målene er om du bruker en Apco frontcontainer. Videre er den sveist fast i rørklemmer, alt er i rustfritt stål. 
Det er valgfritt om du vil bruke den på høyre eller venstre side, jeg er høyrehendt, så da blir det høyre side som er naturlig for meg.

 Baksiden: Her ser dere hvordan man enkelt fester den til nødskjerm-stativet. Legg merke til fester oppe på stativet og, fire festepunkt, to vanlige oppe, pluss dem på siden som fester langs hele sia.

Forfra på høyre side: Her har jeg perfekt og kort avstand til reserven om det noen gang skulle være bruk for den. Karabinen som er festet til reserve-reima er sertifisert til 3500 kg.


Her ser dere den montert helt rett med alle stropper og borrelås på :-)


Videre er det ei forlenget Apco reserve-reim som går rett i karabinene. Jeg stripset det fast, men vurderer og kjøpe sånne små borrelås etterhvert. siden stripsene blir jo gamle og stive etter som tida går. Som dere ser på bildet har jeg reima under "strikket" som holder opphenget oppe mens jeg ikke er koblet i glideren. I tilfelle kast av reserve vil strikket gå av momentant.

Bak selve setet har jeg en bitteliten pose med en innersekk i. Den er festet med borrelås og sekken er en sånn liten pose man får med når man f. eks. kjøpen ny vindjakke, etc. Denne er steike høvelig om man skulle lande langt vekk fra "folk og fe" eller om man får motorstopp. Da har man innersekken til og ha vingen i...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar