søndag 21. april 2013

Lokalt hele helga med innlagt meteorologi/distanse seminar for klubben fredag ettermiddag...

Fredag kl.18.00 møtte det en hel gjeng fra klubben til seminar om været og distanseflyving. Det var utrolig mange som kom, kansje vi kjører en til sånn kveld med vær og distanse i mai. Det virket som det var betydelig innteresse for det, ja utrolig mange av de nyeste pilotene møtte også.

Her er gogutta fra Hedemarksklubben, Thor Arne smiler til fotografen. Vi gikk gjennom fronter, sounding og smhi. Det var flere som fikk øyan opp for sånn værinformasjon, høydevinden ble spesielt tatt frem.

 Lørdag på Høsbjør
Var tidlig oppmøte fra de ivrigste på Høsbjør-landinga, Thor Arne, Trond og Ørjan tyv-startet og dro opp ca 10.30 på formiddagen. Erik, Tove og meg trasket opp rund kl. 12 fra hotellet, da hadde de andre allerede startet og bøstet. Vi fikk oss også en utvidet skliert første turen, Tove ble guidet på radio og fikk fin høyde.

Men optimistiske som vi er dro vi opp en gang til, da sto det to Polakker på starten når vi kom frem. Vi startet og ble spylt litt ned utenom Thor Arne som fikk bobla fra hoppkanten med en gang, ja han ble fort kongen på haugen. Langt om lenge sleit eg ned på høyspentlinja over "oksehaugen" og klatret sakte men sikkert opp, T-A og Trond stømmet til i bobla sammen med meg. Trond og meg greide å komme oss opp i den etterhvert og fikk en tur til Kvilheim bomstasjon. 

 Søndag på pærla.(Bildet: Erik og Geir Egil)
Erik og Trond dro tidlig opp på start idag, Trond ble belønnet med en halvtimes tur på morrafreset. Vi andre møtte kl. 12 ved skytterhuset og dro opp. Ja det ble en hel gjeng fra flere klubber som møtte opp, bl.a Frode Halse. Første turen min, Toves og Thor Arnes endte med skli, ikke lenge etter sto Trond på bakken med sin andre tur.

 Det bar opp igjen med oss alle, og da sto det en hel gjeng klar for takeoff.

 Thor Arne lander etter første tur idag.

Men pinadø, han "gamlefar-Arne" åpnet flygildet idag. Eg gidda ikke en gang og ta vingen ned til start, ikke T-A heller og Trond ble lei og kjørte hjem. Plutselig skrur han Arne "ut av helvete" og det ble panikk i leiren, alle skulle ut i full fart. Eg og T-A sprang bak til parkeringa og hentet vingene, Trond bråsnur på E6 og de andre spant rundt på start og stupte over hverandre for og komme seg ut.

Erik starter og hadde en særdeles dyp start med hg,en, var nok mye fra s-v nedi bakken og mye synkområder. Men Erik skrudde seg opp som bare det og fløy sammen med oss pg,er. Han har nok litt bedre fart ser eg, enda eg flyr sånn "hott-skit" sak.

Frode Halse starter og fikk seg en lang og flott tur, endelig fikk han flydd vekk bøste-trollet på denne starten:-) Men han fant ikke noen supre bobler som alle oss andre, var mye "rare" termikkbobler med go avdrift når vesta-vinden kom. Personlig fikk eg ikke ei einaste ei som eg kunne si løfta jevnt hele rundene.

Pål var også med idag og fikk flydd jækla bra, han var en av de høyste guttene i klassen. Men som de aller fleste valgte han hovedlandinga, og den er ikke noe særlig fin på vesta-vind.
Anbefaler alle og fly til beitejordet på Nærlien-gård som ligger rett inn av Nærli-holmen når vestavinden kommer, her er det finere luft. Vinden ruller godt oppe på Bangs-kanten skaper mye rotor på hovedlandinga når det er vestlig vind, og det er ikke å anbefale å fly i.

Erik fløy over Furnesfjorden og landet på et jorde som ikke var pløyd nede ved Tess(Esso/Kroa). Eg fikk 990 moh midt over Furnesfjorden i ei drifte-boble og kurset for Bjørgeberget, men det ble landing oppe ved Rognstad-høgda hos ei super-blid kjerring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar