søndag 28. april 2013

Espesetra-Lismarka 94 km...

En flott og klassisk dag i fra Espesetra, sprut i termikken, og flotte cumuluser. Tre av Team-Longus gutta var på start sammen med masse andre hg og pg.

 Fly-kongen Øyvind gir litt råd og snippetriks til Trond.
Jeg og Trond haiket med Erik til Heidal, vi møtte Øyvind, Jon og Frode på Statoil-Lillyhammer kl. 08.45.

 Erik rigger RS,en.
Ja vi rigget hele gjenget og såg optimistisk på cumulusene over oss, pratet selvfølgelig litt om igjengroing siden det grodde så tidlig på formiddagen(kl.11.00). Men team-gutta koblet seg i sela litt for tolv og ventet på startvind.
 Øyvind er først ut.

Det var ikke mange sekundene for jeg stupte etter han, vinden kom litt fra venstre da jeg dro ut. Men søkte på standard-plassen til venstre og fikk bobla med en gang.

Det gikk radig oppover skal eg si, selv om det ikke var mye sol. Peaket over 9 på vario og fikk gjennomsnittsløft på 60 sek på 5,77 m/sek. Men bobla var rund og fin i kantene, absalutt ingen "hokus-pokus" om du skrudde i kanten av og til. Fikk "bænka" inn i kjerna og varioen ble nesten helt stille av forfjamselse :-)

Her er vi kommet til skybas ca. kl. 12.15, skybas på 2000moh. Se Øyvind rett foran meg litt høyere oppe, vi kurset for Torgeirkampen. Men der traff vi på ei drit-boble som alle gangene før iår, personlig har eg ikke truffet go-bobla iår på han Torgeir.

Vi kurset over dalen siden displayet viste svak N-Ø på driftinga ved Torgeirkampen. Kommer inn akkurat i høyde med teigkampen og får fatt på ei go-boble med mat i.

Ja denne bobla var også fin å rundt i kantene selv om det "jaget" godt oppover sammen med Øyvind. Vi toppet ut ilag, eg tok strake kursen mot den såkalte "djevel-bobla" på Vinstra, mens Øyvind kurset meder i banan-form litt lengre vest. Han fikk en kanon glidebane, mens varioen min ulte styggt på synkalarmen som bare det.

Kom glidene over kanten mot Vinstra-bobla og tok den rett utfor "brekk-kanten" på si faste plass, den sparka godt oppover. Var ikke lenge før jeg nærmet meg Øyvind i høyde igjen ser han kommer ned i stupspiral noen runder, tru han fikk smaken av noe "hvitt" på skya:-)
Videre la vi på kurs mot platået inn bak Frya. Skyene var ganske store og gromme idag, bygde godt i bredda, så vi lå litt ut i dalen på skykanten. Nå fikk jeg en drømme-glidebane, mens Øyvind traff "brødsynket" og kom inn endel lavere enn meg bak Fryastarten.

Her tok vi bobla ilag, personlig sluttet eg å skru på 1950moh(varioen) og satte kursen rett mot Ringebu ute i dalen. Men hylte og gikk "føre" seg skal eg si dokker, varioen ble stille igjen på turen selv om eg bare flydde rett frem, den stoppet på 2762moh og regnet ut att eg steig ca. 800 høydemeter bare med å fly rett frem.

Videre glei eg rett inn bak Fåvang på "humpen" som eg pleier og ta bobla på, kom inn på ca. 850 moh. Ser Øyvind er i samme høyde på motsatt side av dalen(Kvitfjell). Treffer bobla og får skybas igjen og glir mot Tretten, Øyvind er ca. ei halv boble bak meg nå. Men ventet i bobla over Tretten siden det ikke var noen skyer som kunne fange meg, og vi gled videre til Hafjell.

Her fikk vi dagens første slangeboble som var litt svak synte eg, men så hadde det hylt ustanselig helt ned til hit fra Heidal i hver eneste boble da. Hadde vell blitt for godt vant, pratet på radio med Øyvind og vi snakket om kor rart ingen hg,er hadde nådd oss enda. Men plutselig får vi ser en Litespeed lavt under oss, det var Erik Bergseter.

Videre glei vi mot myrene bak Lillyhammer og fikk ei boble igjen som slanget seg lavt, men tok av etter ei stund. Her nådde Jon oss igjen, eg var høyt mens dem var lavere og i skruinga. Kom til skybas og ville ikke vente(dagens tabbe?) siden skya var stor og ikke noen "smutthull" å stikke i når skysuget ble kraftig. Glei ifra dem og kom til en kolle s-ø av Lillyhammer, traff ei boble som eg ikke greide å ta selv om det var 3 i løft i kjerna, fan og.

Jaggu måtte eg ned å lande, enda det var mye igjen av dagen, ikke blid nu. Men Jon spurte på radio om eg kunne åpne luftboksene som dem trengte videre.
Plinga Røyken kontroll og åpnet Starmoen F øst for Mjøsa, Starmoen A, B og G hadde Starmoen-seilflyplass åpnet. Plinget dem også og sa to pg,er er på tur nedover, ingen problem sa dem.

Tove kom og hentet meg, plutselig fikk jeg Frode på radio som spurte om vi kunne plukke han opp i tilfelle landing. Kjørte opp til midt mellom Nord og Sør Mesna-vannene og såg Frode kom i litt lavt driv der. Erik hadde akkurat landet i sør enden av Nord-mesna, så vi tok oss en liten pause der mens vi ventet å høre kor det gikk med Frode, han landet et par kilometer lengre ned.

Jon og Øyvind fløy ca. 6,5 timer og kom seg til Heradsbygd, 153 km, personlig rekord til begge to.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar