mandag 18. mars 2013

St.Andrè-les-Alpes (dag 1)

Endelig ble det France tur igjen, kansje litt tidlig på året, men vi får se. Flyturen nedover til Grenoble gikk fort, samme med bilturen som er på 255 km fra flyplassen og hit, Jon kjørte som han hadde stjælt alt sammen...

Jon og Kristian på flyet nedover, alle var litt yr. Vi hadde studert værmeldinga i ei uke før vi skulle på tur, det så ikke lovende ut rett og slett. Men kvelden før vi dro begynte vi og bli optimistiske, så uværsfronten ville passere her i helga og gå østover. Det som vi har studert til nå etter att vi er kommet ned er følgende; det bli flybart fra tirsdagen av :-)

Idag(søndag) spiste vi frokost på hotellet og sjønte vi hadde god tid. På formiddagen dro vi ned til den lokale paraglider-skolen og tittet, der var alt stengt. Men vi tok en titt på div. utstyr i "lokkevinduet" og så på nye flotte kart som er på halve nord-veggen til skolen.

Øst-starten kan skimtes i skybas(1660 moh), mens landinga(pg-skolen) ligger på 900 m.o.h. Vi bestemte oss og ta en biltur opp til Allos som egentlig er ett vinterskisted, dvs lite innbyggere med overlesset av turister i vintersesongen. Allos ligger omtrent 3 mils kjøring fra St.Andrè rett mot nord.

På tur nordover passerer vi Colmars, hele tettstedet er et festningsverk. Vi tok bilde av den fineste festninga/borgen, men det er flust med borger og tårn i hele tettstedet.

Her er vi annkommet Allos, turen gikk først inn i den lokale sports-butikken og se etter duppeditter. Det ble både innvistert i hjelm, jakke og div. småtterier.

Jon og Tove venter på lunsjen, vi valgte et slags drivhus-resturant med god utsikt utover hele Allos.

Det ble no en og anna vits rundt bordet, tru vi løste veeeeeeeeeeldig mange verdensproblemer.

Men med sommerdekk måtte vi kjøre pent hjem, det kom endel sny.  Nå er klokka 00.30 og snyen er godt over til regn. Vi håper alt detter ned inatt og på morraparten, vinden må roe seg, ja da skal vi ut å fly. Det er mye mindre snø her i St.Andrè enn det var oppe i Allos, men vi må nok ha tolvmodigheta med oss imorra og ang. flyvinga. Tru ikke det blir forhold før tirsdagen, kansje vi drar en tur til Digne-les-Bains å titter etter frokosten...