onsdag 2. januar 2013

Vollkoia - Målikjølen 25 km tur/retur, snørekjøring sammen med Ingunn og bikkjene på ski.

Lenticer på morran idag avgjorde att eg og Ingunn bestemte oss for å ta skiene fatt, vi hadde hele tre hunder med på turen. Sola tittet også frem, Ingunn hadde sin deby i hundekjøring på ski.
 
Her ser dere samlinga, vi lånte Pontus(Malamut) hos naboen, så lånte vi Ayla(Forster) hos Arne, og Mikko(Alaska Husky) måtte selvfølgelig være med. Ja han er sjefstrekker for tida. Og det fikk vi bevist idag, trur dokker ho Ingunn smilte fra øre til øre etterhvert på turen som Mikko dro på. Ingunn hadde gledet seg til dette, og alt sto til forventninga sier ho med et megaglis..

Eg hadde spent fast Ayla og Pontus foran meg og regnet med att eg skulle "koste" forbi ho oppover bakkan. Men nei, tru du pinadø ho ikkje holdt unna med bare Mikko, det hadde eg ikke forventet. Det skulle vise seg att dem holdt unna hele turen, på slettene måtte eg stake, mens ho bare hang etter han og dem glei ifra. No ser eg det Stig Kampesveen sa en gang til meg, "skal du ha trekkhund er Alaska Husky det beste du får tak i"...

Vi var også steike heldig med været, ca. -3 og sol på Hedemarksvidda, ja det var mange å se i løypa. Vi tok av til høyre mot Steinfjellhytta i første kryss der du kan velge kursen oppover mot Blåbærkoia og videre nordover. Enkelte strekninger var det bare kjørt tråkk uten spor, vi syntes det funket best. Ikke så mye folk heller den veien siden det ikke er kjørt skispor. Vi møtte også skuteren som slepte "snø-sletteren" etter seg, han var hyggelig og stoppet helt da vi passerte. 

Mikko på første "bæsjestopp", da fikk vi oss en liten stopp, men det varte ikke lenge før bikkjene var giret og ville videre. Husket løypa helt opp til Steinfjellhytta fra ifjor, derfra kurset vi bare etter skiltene kor det sto Målia. Planen var og gå helt opp til Målifjellet, men det var førsste turen denne sesongen til Pontus og Ayla. Så dem var ikke så sprek som Mikko-gutten som har jevnlig trening, han er bare helt utrolig med bare 15 mnd på nakken.

Her er vi kommet helt i nord-øst enden av Målikjølen og tok oss en pause ved ei elv som enda var litt åpen. Ja her ble det morro på pitstoppen, kom en eldre mann forbi med en bikkje, gjenget vårt ble oppgira og tok "en million" runder rundt hverandre med slepetauet ikoblet. Ja vi fikk ei lita "floke" som ble til ei stor ei, da var det bare å koble løs Mikko og løyse ut de to andre:-)

Tror nok det blir flere turer på oss i vinter. Sa til Ingunn ho bare kunne ta Mikko alene om ho ville, ho har god "kustus" på han supertøffe Mikko. Har jo trent Mikko endel fra i høst av når det gjelder trekking, først etter flerfoldige sykkelturer som har vært opp i 42 km på en tur. Han har dratt Casper i rattkjelke endel og et par skiturer rett før Jul. For ikke å snakke om alle turene opp til Bangsberg han har vært med på, så eg føler treninga har nyttet. Formen min er heller ikke såverst kjenner eg, vi var goslitne begge to da vi kom ned.
 
Leverte Pontus til naboen og kjørte Ayla opp til Arne, plutselig får vi tlf fra Vegard att det er triking på gang ned på isen. Vi heiv oss i bilen og kjørte ned på isen rett nord for havna i Brumunddal. Der var Vegard med triken og PG,en ja han fikk luftet seg noen turer også, mens Erik testet ut triken sin uten vingen på. Isen var trygg å god inne i bukta, her kunne du starte med hjul også. Da har både jeg og Vegard innfridd kravene for og få trike-utsjekk, da takker vi Jonny Kvalnes for oppfølging og mange gode tips underveis, tusen takk...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar