søndag 20. januar 2013

Grom-dag med trikene her i Brumunddal...

Endelig fikk vi en flott dag med med moderate temperaturer for og fly sammen hele bølingen med trikene våre. Vi kan også gratulere han "gamlefar" med jomfrutur på sin egen maskin, samt utsjekken etter ti turer. Han er den eneste som av oss har flydd alle tre pg-trikene...
Alle bilder: Stein, Tove og Ingeborg.
Stein fra Trysil kom på tidlig morra-kaffe, vi avtalte igår-kveld att han tok turen for og se til oss. Vi tok triken på hengeren for og dra ned på Strandsaga til de andre. Vegard var allerede i lufta og kom susende over gården mens eg å Stein lastet opp utsyret. 

Vi fikk mange tilskuere på isen etterhvert, klødde nok i fingrene til enkelte å prøve dette...

Ville prøve vingen til Stein, en Apco Vista II. Den var utrolig lettstartet, flott hendling med mindre synk en motorvingen min. Tok turen helt inn i Botsenden og så flere is-pilkere som tittet ned i hullene sine.

Arne fikk og flydd med sin egen maskin, hele tre turer. Nå har han 10 turer og er ferdig utsjekket. Tror du han smilte etter jomfruturen sin, endelig etter all bygginga er han igang...

Stein var hele dagen sammen med oss, han jobbet som bare det med og legge ut vinger etterhvert som gjenget skulle fly. Synd eg ikke fikk noen bilder av de andre med trikene i lufta, Erik var også der med sin hg-trike. Det var en flott dag, endelig hele trike-kjerna samlet samtidig, blir gøy videre dette.

Spurte gjenget om vi skulle fly til Helgøya, men dem frøs litt skjønte eg. Startet og tok turen alene eg, først over til gjenget som fløy på Bangs, måtte helt ned på landinga og vise meg litt frem for dem som sto på landinga. Fløy videre mot Nes-landet bortover langs is-kanten, var bra mange sjeler som var på isen og pilket. Ble lagt merke til, dem vinket etterhvert som jeg passerte over dem.

Fløy videre til Tingnes og så isen i sundet under broa hadde lagt seg, liten åpen råk på nord-sia av brua. Videre mot Gjøvik var det ikke is, men er ikke lenge igjen før det gror igjen. Etter tingnes kurset eg langs veien mot Stavsjø før eg brøt av og kurset mot Bangs. Var endel medvind nå, så regnet med Bangs-gjenget hang, men nei dem sklei. Vinden gikk ikke sørlig lavere enn 500 moh, og starten på "pærla" er på 470 moh.

Etter å ha tittet på "pærle-gjenget" dro eg tilbake til Strandsaga. Så Erik i lufta nå med hg-triken og kurset mot han, fulgt likevel is-kanten siden det er et stort åpent område utenfor hamna i Brumunddal. Hadde hull i tommelen på vindvotten min og var helt "spekt" på fingern. Steiki det var kaldt, her må man altså ha helt vindtett over hele kroppen, ellers risikere man å fryse ihjel. Landet med gjenget og småskalv litt, fikk flere kopper varm te og varmen begynte å komme seg.
Tilslutt satret eg opp og dro hjem, Ingeborg og Ingunn hadde fått beskjed att eg var på tur hjem. Dem hadde hevet på seg klær og ville ta bilder. Da måtte jo eg ta noen lowpass,er å kokkelure litt i triken før eg endelig landet i hagen vår. Jaggu hadde eg fått meg en superdag, den har eg lengtet etter.

Mikko hadde stått i band idag og var rastlaus når eg kom inn hjemme. Spiste middag med jentene mine og bestemte meg for en sykkeltur med dyret for og tappe han for energi. Hadde mye overskudd eg også etter en mega-dag på isen. Tok løst og vi kurset for Hamar, kom til Jevanol-krysset, der var det ca 3 km med unnabakker ned til Jessnes.

Fikk virkelig angst nå, minnet fra her forleden da eg holdte på å omkomme oppe i bakkan hos Arne satt i meg som støpt. Men idag hadde eg byttet ut "Bjønnfitta" med hjelm, hadde skrudd fast hodelykta. Kom helskinnet ned til Jessnes og da gikk det i "hundre" til Hamar, vi snudde på parkeringa til Jernbanen. Tok kursen hjem i full fart og så vi hadde brukt såvidt over timen på 25km tur/retur,  det var deilig å få ut litt energi av kroppen...

Her er to små snutter fra idag: Du må kopiere linkene for å få dem å virke)

Vegard starter:  http://www.youtube.com/watch?v=rARoBaUIxHk

S-A leker seg litt:  http://www.youtube.com/watch?v=M-XDLVik6aE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar