torsdag 13. desember 2012

Endelig i mål med pg-trike,n og det blir prøveflyging imorra fredagen...

Ja det går fremmover her i gården også, egentlig så er det vell ingen som vet kor takknemlig eg er for att han Arne stiller opp og mekker sammen alt eg vil ha. Eneste eg får beskjed om i flekkan av Arne er; "ta det litt med ro, Stein-Are" :-)...
 
Men jeg må takke Johnny Svardal også for en enorm service for alt han har gjort og deler han har skaffet meg i denne prossessen. Og ikke minst takk til Jan på ParamotorNorway som har skaffet til veie vinge og triken, tusen takk alle sammen...
Etter en lang dag oppe i "verksted-bula" til Arne måtte eg bare stille inn alt ikveld etter eg kom hjem. Tove prøvesitter mens jeg justerer att og frem på opphanget før eg er helt fornøyd.
 
Arne prøvesitter etter att vi var helt ferdige i ettermiddag med rubbel og bit på fester mellom motor og trike. Under skal jeg prøve og forklare på en enkel måte med bilder de små detaljer som vi fikset.

Her har vi fått planlagt korsen vi ville ha motoren festet. Øverste feste borret vi hull for aleminium-foringer som skulle få motoren ca. 30mm bak fra ramma. Nederste festet måtte vi legge på en aleminiums-vinkel for og vinkle motoren litt opp så luftstrømmen går over vingen mens den ligger på bakken rett før take off.

Her skrur vi fast utforingene, vi valgte å ikke bruke hovedfestene til motoren pga. att den skulle lettere å demontere når man f.eks. skal dra til et annet flysted lengre vekk enn her i Brummunddal.
 
Her i Brumunddal er planen og flytte "trehjulingen" på bil-hengeren med motoren/buret og triken på, om det ikke skulle være vindforhold til meg og starte på jordet rett utenfor huset... Skal eg f.eks. langt avgårde hiv eg motoren på bagasjebrettet(Thule EasyBase) og triken ned i baggen som fulgte med. Triken rigger eg ned i baggen, og den har eg god plass til bak i bilen.
 
 Her ser dere utforing til det øverste festet...
 
Nederste feste i vinkelen brukte vi en U-klemme på hver side av hjertet til buret. Vi tredde bare U-klemma  rundt i ytterste del(rundt rør) av hjertet på selve motor-opphenget og skrudde det fast i vinkelen...
 
Her ser dere opphenget som skal gå til vingen, legg merke til splinten som eg monterte i forkant. Den byttet eg ut med den ene av de 2 settskruene som skulle holde opphenget i ro.
For og være på den sikre side valgte eg å ta av den ene settskruen og bore hull tverrs gjennom armen som er av rustfritt-stål, stoler bedre på en stålsplint vet du;). Jeg har også 2 hovedkarabiner fordi att stroppen til opphenget er litt kort, men det er jo bare en ekrtra sikkerhet.

Her er styringa som man har bena på, her monterte eg en gummiknott på hver side så eg ikke plutselig kunne finne på å "svinge ut av helvete". Med min "snarlige tankegang" kunne eg fort ha funnet ut att eg skulle snu triken i forteste laget, så gummiknottene er bare en slags sikkerhet for att eg ikke skal bråsnu og tippe rundt. Gud som eg glede meg nå, klem til alle som ha hjulpet meg:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar