lørdag 27. oktober 2012

PPG-historien min;) Fra JPX 425 pul(1993, mod) til Radne Raket(2011-mod).

En sann historie...
Under kommer hele historien min med PPG, begynte i 1995 på jordene hos pappa på Båtnes(Nord-Lenangen) oppe i Lyngen.
 
 
Den første turen startet eg sommeren 1995 på et jorde i bygda, hadde bare sett flyving med motor på FILM og fikk lyst å prøve. Motor ble kjøpt fra Harstad for kr. 5.000,- av en pilot som ga seg. La meg si att det ennå ikke var på tenkeplan en gang med regler eller forskrifter den gang. Fikk litt blandete føleser den gang ja, gikk bra noen ganger og krasjet også i "flekkan". Husker en tre-propell kostet rundt 5000,- og det ble litt "flis-fokk" av og til, trur eg byttet fire-fem stk(ble dyrt)...
Bildet: Min gamle JPX 425 pul.

Men ga meg til slutt rundt 97-98 og la PPG på hylla, ja den ble på hylla til rundt 2005. Da fikk eg lagd nytt rustfrittstål bur av en "luring" fra Harstad. Han monterte min to sylindrete JPX på buret, men fikk ødelagt bensinpumpa av "luringen". Eg visste ikke kor eg fikk tak ny eller deler heller, kjipt ettersom eg hadde gitt ti tusen kroner for buret. Da ble det hylla for andre gang helt til Johnny Svardal kom på besøk i 2011 og fikk se vidundret som lå på "hylla". Det varte ikke lenge før han fikk rep. bensinpumpa(måtte lime den innvendig) og plutselig putret JPX,en igjen:-) Men det ble liksom den tungvinte greia enda, ikke skikkelige propeller heller og en meget dårlig patent for seletøy-opphenget.

Så i 2012 var Johnny på hugget og sa eg måtte få til noe, plutselig fikk eg en tlf. fra Lyngen om eg ville ha en splitter ny motor, jaaaaaaaa sa eg. Ble nokka steikanes hyper og ringte til han Petter Smart som dreiv Arne,s mekaniske i Brumuddal og spurte om han kunne hjelpe meg, kan du sjønne var svaret:-)))
Da henta vi gass til tigg-sveiseapparatet til Arne og begynte planlegginga. Hadde fått motoren(Radne Raket) nedover fra nord, så plan kom sigende sakte men sikkert. Nå hadde vi et reint bur og trengte bare konstruere motorfester, tankfeste og nytt oppheng til seletøyet. Motorfestet og tankfestet fikset Arne med meg som hjelper, Johnny dreide oppheng av titan til meg mens han jobbet på Norges flotteste verksted(Nordsjøen)

Her jobber Petter Smart og hjelperen hans...
Prøving og tenking hele tiden, Arne vil ikke ha noe på tilfeldigheta. Ja det skal være 110% rett og sterkt, og skikkelig tigget.

Under er vi ferdige med å montert motoren på buret, nu venter vi på Johnny som er på tur over fjellet med opphenget, ja han kom i ei helvets fart. Dro hjem et ærend, plutselig hadde go-gutta fått fast opphenget og sela på plass, tru det var tre stolte karer som hadde trua nå.
Hadde fått nokka notlin av fatter,n som han hadde med seg mens han var på besøk her tidligere i høst.
Her er vi spent hele gjenget på det ferdige produktet, Pappa, Vegard, Arne og meg. Vegard meldte meg inn på kurset noen dager før så det var bare og prøve. Kom meg i lufta perfekt i nesten hundre prosent vindstille og måtte gi meg når det beg å blir mørkt.

Var ganske førnøyd her, kan takke Arne for en fantastisk god og gjennomført jobb. Kan skrive under på att ingenting blir gitt til tilfeldighetene, her skal alt være perfekt. Tusen takk Arne.

Og like mye takk til att eg ble kjent med Johnny som eg pådriver og flink fyr til alt, tenk han lagde opphenget av titan til meg. Kan garantere att uten Johnny og Arne, pluss min kompis fra nord som sendte nedover motoren, hadde eg ikke hatt et ferdigprodukt med pg-motor. Og det er helt toppmoderne med et atskillig sterkere bur en den selges med orginalt, pluss en 13 liters tank istede for 9 liters...

Nå er jeg ferdigutsjekket og hadde Vegard som instruktør, tusen takk til Vegard også... Så slagordet er; "når vi jobber sammen blir vi sterkere og tingene faller enkelt på plass".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar