lørdag 29. september 2012

I god tro...

Steiki, idag skulle nyinstrumentene som eg hadde kjøpt testes, en Vertica V2 og en Competino pluss. Dro på Pærla med Arne, Tove og Brede, onkelgutten min skulle være "Mikko-passer" mens vi fløy.
 
 Her holder vi på og rigge ut av fan, perfekte forhold for garantihang og ustabilt.
 
 Nyinnkjøp og forventningsfull til flyturen, ja eg var yr...
 
Er klar og drar opp vingen, litt kraftig kule tar meg litt av bakken men eg holder vingen over hode og snur meg. Kommer frem på kanten og kjenner det rasler over hode, tenker det er bare et øre og bikker meg ut. MEN...
Det skulle vise seg og bli til en megakravat med 1/3 av vingen innsurret i liner. Greier ikke å stoppe og fyk rett i bjørka på venstre side under vindpølsa, ja der blei eg pinadø forbauset... Men hang nu der, ingen sa et ord, ikke eg heller. Slår av instrumentene og sender ned alle "løse" ting til Brede før  eg sjøl tenker og komme meg ned, henger ca. 2-3 meter over bakken. Arne klatrer opp til meg og hjelper meg løs fra sela før eg pent klatrer ned.

Kjørte heim å henta stigen men til ingen nytte. Arne ringer til Liv og sier ho må komme med motorsaga, kaffe og mat til oss. Da var det bare å ta seg en pust i bakken med gjenget og vente på Liv som skulle komme med asistanse-verktøy.

Vi heiv oss i rene lunsj-pausen, Liv hadde tatt med hjemmelaga kanelboller, det smakte himmelsk.  Vi var litt utpeisa etter vi hadde "moiset" litt frem og tilbake under bjørka som vingen hang i. Må no takke Liv for en rask utrykning, ho sjønte vel att vi trengt litt hjelp denne gangen:-)
Her er vi godt igang etter lunsjen, Brede blir ansatt til å holde alle små-busker vi kutter ned etterhvert. Eg å Arne begynner å gå litt beserk med motorsaga, men får bedskjed av gamlefar og stresse ned litt. Eg vil sage alt ned i ei helvetes fart, men Arne hadde en lur plan så vi skulle få ned vingen hel. Han e fan ikkje dum den karen, han fikk ned hele vingen med liner, etc. uten en minste skramme i flyutstyret. Det må eg si, han kan det å planlegge litt roligere enn eg:-)

Her rister vi ut små-greiner og løv, dro opp vingen i sidevind på start og kunne konstatere att alt var helt og uten rifter. Tusen takk til all hjelp hele gjenget på Pærla idag, og grattis til Trond som fikk seg en flotters tur...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar