tirsdag 13. desember 2011

Uværstur i "Stein-Are løypa" på kveldstid sammen med Pål...

Idag fikk en hyggelig sms fra Pål om vi skulle gå treningsløypa på ettermiddagen med hodelykter. Svarte selvfølgelig ja siden eg synes det var hyggelig att noen vil være med i trene.

Har valgt å døpe turstien til Stein-Are løypa siden eg har gjort all jobb selv med å sage, rydde, etc... Det var mye sørlig vind når vi dro ca. kl 16.30 fra meg. Vi kom til Skytterhuset og hørte vinden ulte, men vi ble overrasket kor lite vind vi hadde oppover stien. Det regnet nede og gikk over til snø etter vi hadde passert ca 100 høydemeter. 

Det gikk jevnt og trutt med oss oppover, og etter det bratteste tok vi oss et 5 min. Pål benyttet sjansen å tilbe mekka, hvertfall ser det sånn ut på bildet. Hodelyktene fungerte utmerket, og det er ikke sånne superlykter kjøpt på ei dyr sportsforetninger. Det er Europris-vare, med blink til styrbord, hvertfall på Pål sin. "Fola og Blakken" sto og tok imot oss når vi kom opp til gården(Snuslien?) ved bommen, da måtte Pål digge-dugge litt med dem før vi trasket videre.

Vi kom opp til Lavoen og så straks det var noe muffens, våt snø kombinert med vind hadde pinadø bøyd midtstanga. Pål ble jo helt forskrekka, det kan man jo tydelig se på bildet. Vi heiv oss til og måka all snøen av duken, og lempa alt ned på bakken.
Så strammet vi opp alle bardunene rundt lavoen og gikk inn å fulgte med ei stund. Det blåste liten kuling fra sør og det røska bra i lavo-systemet vårt. Men vi hadde ikke vektøy med oss for og nød-reparere stanga, så vi får håpe det holder til imorra. Det som eg så var att gjengestanga var bøyd, alle stengene ovenfor var også bøyd. Hadde det ikke vært for slangeklemma som er skrudd fast i ovn, hadde det ligget nede nå. Ovnen er godt skrudd fast i gulvet så vi tror "det står han av" til imorra.
Det gikk i et fint og bedagelig tempo og vi brukte 1t 10 min til hovedstarten, snart utvider jeg treningsløypa bort til "gratishaugen" en plass kor eg evt. finner litt utsikt:-)

2 kommentarer:

  1. Orginalstang til lavvo er bare noe herk, vinden har tatt 4 slike stenger opp i gjennom årene på min lavvo.

    SvarSlett
  2. Ja vi fikk erfare det iår, mye vind i forhold til ifjor. Pluss at alt er mye høyere og vindutsatt nå. Men nå har vi sveist ei 44 mm tykk stålstang, når den knekker/bøyes pakker vi sakene ned:-)

    SvarSlett