mandag 3. oktober 2011

Steiki, råere lokaltur fra Bangs har eg aldri hatt...

Jaggu blei det en kjempe flytur på ettermiddagen etter eg hadde vært i Koppang og levert lillegutt:-)

Kom til Brumunddal rundt halv fire og henta Tove fra jobb, hadde hatt kontakt med Erik og Mona som allerede hadde tatt seg en tur. Thor Arne og Arne var også informert, så vi møttes på landinga. Alt inn i Arne sin bil og opp til starten der kor Mona og Erik var startklar. Står svakt inn, skynder meg å rigge. Eg, Erik og Mona er startklar, drar vingen opp i litt skyer rundt meg å stikk til gratishaugen. Ser kondenseringa stiger over gratishaugen og hiver meg etter, kommer over såvidt. Ser Erik starter etter ei stund og løftet blir borte, plutselig slit eg på den aller nederste kanten(over veien) foran starten, ser Erik detter gjennom. Mona er kommet ut og ligger 50 meter over meg og bare kruser att og frem, grrr...dit opp må eg...

Riv å slit i styrelinene febrilsk, kaster vingen på stålegrensa førr å få svingt i det lille som piper. Jaggu fan kjemper eg meg opp sakte men sikkert, puuuhhh... Får etterhvert litt vettig høyde igjen og samler meg i Mona-høyde. Ser Arne kommer ut, så Tove etter ei lita stund, det hadde blitt dårlige startforhold på starten nå, bakvind, sidevind og dritt. Her har eg knipsa bildet av skyene som tumla seg rundt masta, tok bildet etter første fullstendige gjengroing, det åpna seg liksom førr det grodde til igjen og eg kunne kruse videre på skyene:-)




Arne sleit som fan såg eg, men den seige "gamlingen" kom å etablerte seg i samme høyde som oss og nå var vi tre som fløy ilag. Tove ble liggende lavt, men i den samme høyda som Arne hadde tidligere, men valgte tilslutt å kurse mot landinga. Det skyet godt til etterhvert og Mona å Arne landet etter ei stund, eg derimot ville ri litt på skyene:-) Det er nok noen år siden sist eg bevist har flydd hang på skyene, var rene smørlufta. Når eg flyr distanse og blir med skyløftet er man ikke så lenge innom å hilser på skya, men derimot lokalflyving kan man hangfly i timesvis om man kommer seg opp på forkanten av skya. Mona i sin flotte Ozone Rush 3, ja ho e pinadø ei lur "tøtte" til å fly:-) Skal si ho har fått godt flyhode, litt vindsjæringer der kor ho kruset over hodet mitt, men vindskjæringa/turbulensen prella bare av ho som vann på Gåsa:-) Ble lett å knipse bilda når man fikk selve hanget på skya, det ble rett å slett kysthang. Noe vind var det selvfølgelig, men var aldri under 10km/t på handsfri... Det var digg å fly idag, må nok innrømme eg var nært ved å bøste, hadde ikke Mona ligget over og tirret meg tru eg kansje eg hadde gitt opp da eg lå som lavest på siste kanten før hovedveien.
Kom meg nesten bort å hilse på slalomløypa, men det var et stykke igjen, det har eg aldri gjort før... Men målet mitt på Bangs neste gang bli å fly til slalomløpa å tilbake igjen, sikker på det går eg:-) Og når eg meine att det er den råaste turen eg ha hatt her er det fordi eg kom meg opp på forkanten av skyene å lå å krusa rundt timen på dem:-) Flyturen idag er ti ganger råere enn det ser ut som på bildene, er mye tammere på bildene enn i virkeligheta.

Det er superartig å se kor klubben vokser med stadig nye piloter som vi lærer opp og att dem blir så flink å fly, det varmer et instruktørhjerte som kun har flyving i hodet sitt 25 tima i døgnet... Gleder meg også å se ka de to guttan i klubben som vente på hver sin toer utvikler seg videre.



Det er nu sånn at når både Erik å meg er distansepiloter smitter det gjerne over på våre nye talenter i klubben, ja kansje om to-tre år er det mange fra klubben som er innmeldt i fridistanseligaen og flyr turer nedover Gudbrandsdalen, ja hvem vet:-) Løp å kjøp vario med GPS:-) eller kompass, helst begge deler...





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar