tirsdag 25. oktober 2011

Åpenklasse kontra En D (dhv2-3)


Nå er det forbudt å delta i distanseligaen med åpenklasse-vinge, fridistanseligaen er det pr. dags dato (25-10-2011) ikke bestemt hva som er lovlig der. Om det blir forbudt her og har vel ikke allverden å si på distanseflyvinga i Norge, men det er en ting jeg er ganske sikker på. De som flydde konkurranse med åpenklasse-vinger kommer hverfall ikke til å slakke på "tøylene" med En D-vinge.

Jeg personlig tror det blir mere speed på gliderne i humpeforhold, og de råeste 2-linere som trolig kommer på markede skal også rettes opp i en bråstopp med f.eks 65-70 km/t som trolig de hotteste sertifiserte vingene kommer opp mot.(dette er antakelse på toppfart og att det kommer to-linere som er sertifisert)

Så tror jeg hodene til de som er flinke "åpenklasse-piloter" vil i enkelte situasjoner føle seg fryktløs i en sertifisert paraglider, som igjen kan føre til f.eks flere ulykker. Jeg personlig ser bare på meg selv etter jeg gikk fra R-09(åpenklasse) til M4(En D) kor mye tryggere jeg føler meg, faktisk tror jeg att eg mestrer M4 i alle situasjoner. Det trenger ikke å være sant, selv om hodet mitt føler det. Men jeg er ikke en utprega konkurransepilot, men er helt sikker på at mange konkurransepiloter kommer til å føle det samme som meg når dem går ned et hakk.

Innlegget over er min personlige tankegang og vil presisere hvordan jeg tenker. Jeg vil ikke rakke ned på noen andre piloter eller de nye reglene for konkurranse-flyving, ville bare lufte en tankegang i mitt lille flyhodet:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar