onsdag 27. juli 2011

Linesjekk i siste liten

Min kjære trofaste og "snille" Mantra R-09 e på heill, helt utrulig ka line som røk idag da vi testet den... (ja,ja trofast er den for det er ingen andre som vil fly den:-), og snill er den blitt nå, pakket å stuet vekk i orginalembalasjen)

Synes den har vært litt bakpå i det siste når eg starter, bruker regelmessig(ca 4 ganger i året) å strekke de bakerste linene siden det er åpenklasse og vet att linene krymper bak på vingen. Kom på start idag og tok ei linestrekking på ca 50 kg sammen med Tove, pjong sa det, der røk ei C-line av på midten. Oj dette har eg tenkt på ei stund men forbeholdt meg att linene skulle tåle 150 timer i hodet mitt.

Tok så å testa ei A-line, der sa det og pjong, den røk av på midten, brrr hiv "manskitten"...




Kom hjem i kveld og ville sjekke alle linene med ca 50-60 kg trøkk sammen med Johnny Svardal. Vi heiv oss over R-09 å sjekka, det sa ofte pjong nå...
Tilsammen røk det på høyre side:
-1 stk A-line
-1 stk C-line
Tilsammen på venstre side røk det:
-1 stk A-line
-1 stk B-line
-2 stk C-line




Alle linene røk på midten...

Så min konklusjon er at man følger rettningslinjene fra fabrikken, R-09 er nokk flydd 155-160 timer totalt og det er langt over fabrikkens anbefalinger. Om man regner med max 100 timer pluss, så burde det vel holde på disse typen vinger. Når det gjelder duken så er den på langt nær utflydd, ikke en eneste rift eller skade på den. Porøsitet er det ikke snakk om, duken er bunnsolid.

Vi strakk også bremselinene med over 80 kg trykk, men dem hold uten problem. Jeg har fått lært noe nytt etter dette, og det er: SKIFT LINER ETTER FABRIKKENS ANBEFALINGER.

Når det er sagt var min nye vinge ferdig idag og ble sendt fra fabrikken, så eg glede meg steikanes og se ka eg får...

PS: Om noen er spesielt interisert går det an å ordne en handel på R-09 min, eller vi kan høre med fagsjefen om han vil ha den i museet sitt:-)

1 kommentar:

  1. Heisann, bestilte ikke du en factor2? fikk du sjansen til å testfly den?

    Mvh Håkon.

    SvarSlett