torsdag 23. juni 2011

Liten XC...Vole-Fokstugu Fjellstue, 27km.

Etter litt styr her oppe i Vågå med flommen gjorde det godt med en liten tur i skybas...fløy R-09

Onsdagen bestemte eg å Geo å fly en tur på distanse, vi startet ca 11.30 med fine skyer selv om det var tidlig. Ble med ei boble opp med Geo men synes den var treg å slangete, tok kurs mot Skagsnebb. Ble en bommert det ja, måtte pent puske meg tilbake til Vole lavt å knote til eg traff ei bra boble.

Bobla stoppet liksom på 16-1700moh, Geo hakk i hæl. Vi pratet litt i radio kor tregt den bobla blei, men plutselig måtte eg slippe radio(ikke headsett) og ta tak i styrelinene. Gikk ifort opp til 2280moh og der stakk eg, Geo måtte frem igjen til starte...
Sleit med svakt løft(tidlig?) på platået bak start men måtte jobbe med det, kom meg over på platåen N-V av stryk-jernet og her var dagens boble. Sluttet å skru rett under skybas og måtte nok pent innse at skysuget var sterkt, ble kompasskurs:-) i 7 minutter og toppet ut på 2700moh.


Dombås til venstre for meg, vinden puffet litt bakfra på rett sør omtrent. Kom over Gudbrandsdalen og leita lenge etter ei skybasboble. Her sleit eg med småpip i varioen, ikke fan om eg fant noe vettig. Kurset videre medvinds(7-8 km/t) og innså etterhvert at det var dumt å ikke få skybas. Viste fan ikke ka eg skulle finne på men ble til at eg drev mot myrplatåene oppe ved Fokstugu Fjellstue.Tenkte eg skulle prøve å redde meg på jordet ved Fjellsuta, den hjalp meg en gang i 2008 da eg startet fra Tronfjell og drifta over her. Bestemte meg for og ligge å vente her siden eg bare hadde mellom 11-1200 moh, noe som er lavt her siden det er litt høyt terreng. Kuku å kuka, traff ei drifter som eg tenkte at: "eg tar denne" men dum som et naut tok eg ikkje den... Landing ble det for at eg ikke var flink nok, bare å lære etterhvert som eg flyr mere. Fikk haik etter 15 min helt til Rikssenteret og måtte ha ei omvisning på sjåføren min:-)

Etter halvtimen kom Tove med jentene å lillegutt, det var godt. Geo hadde landet på Dombås å haiket til Otta, så Tove plukka han med seg derfra. Vi hadde griseflaks begge to, dagen var reddet.


Ettertanke: Skulle lagt meg mere øst over de høyeste platåene når eg hadde krysset Gudbrandsdalen, så er det å være etterpåklok. Gleder meg til nyvingen kommer, ikke lenge nå:-)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar