tirsdag 12. april 2011

Nova Factor 2

Der tikka endelig Factor 2 inn i hjertet mitt. Blir en overgang fra åpenklasse til en ren toer(en C) men gleder meg sinnsykt. Personlig hadde jeg ikke tenkt å gå lavere enn 2-3, men etter ørten turer med Tove,s Mentor 2 begynte andre tanker å bevege seg i den lille hjernebarken min:-).


Mentor 2 er faktisk den første 1-2(en B) som eg noen gang har likt å fly. Det er fordi den har høyter-stil å fly, dvs. stiv og god, kontant hendling, lystrer alt du overfører fra hodet til dine fingre og i tilegg er som et Lam.


Har sittet to kvelder på rappen å studert M4, pratet litt med piloter som har såvidt fått prøvd den og var på nippet til og bestille den. Til og med funnet ut korsen farger eg ville ha, ja alt var ferdig i hodet mitt til bestilling av den....MEN Men så dukket Factor 2 opp idag og studerte teknisk data. Tror det tok meg 20 minutter før eg plinga T&R og fikk godeste Tonny i telefon, tok 5 minutter i røret så hadde Tonny bestilt den:-)


Nå er det sånn at etter alle distanseturene mine med R-09 var eg ganske sliten i skuldre, nakke å hodet. Tenker en ren toer vil gjøre distanseflyvinga mi enklere nå etter å ha lært, og ikke minst slost med R-09en i nesten to år. Det jeg gleder meg mest til om kor fort eg greier å peise på i "humpe-luft", spesielt korsen den tar termikken kontra R-09en. Og min flyving til nå i Norge er ganske ensom, flyr mye distanser alene så den passive tryggheta blir vesentlig høyere.


Og i tilegg så blir eg en av de første i Norge som får brynt meg i vårtermikken med et helt nytt konsept på dhv-2(en C) siden. - Det gir også en glede til meg og dele ut erfaring med denne vingen. Regner nok med det blir et vidt aspekter med piloter med forskjellig nivå og erfaring til denne flymaskinen.


Her er litt om den størrelsen jeg har bestilt:

Antall celler: 63

Kvm/størrelse: 26.36kvm(M)

Vingespenn utlagt: 12.61

Vingespenn prosjektert: 9.65m

Sideforhold utlagt: 6.03

Sideforhold prosjektert: 4.23

Vektomrade: 90-110kg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar