tirsdag 19. oktober 2010

Hovdeberget i Hovdedalen. Kansje nytt startsted på nord og nord-vest.

I ettermidag dro eg opp til Hovdedalen som er nordsiden av Høsbjør og gikk på toppen. turen opp gikk på 8 minutter uten sekk. Gikk rett opp siden jeg ikke visste kor stien gikk men fant den da eg gikk ned.

Her er det ikke lenge før jeg tar meg en prøveflyving, idag var det for sterkt for pg. Men to fugler koset seg på hanget ei stund.

Selve hangkanten er på ca. 510moh. Og tror nok terrenget under er skikkelige termikktriggere. Bildet er tatt fra veien som går på ca 420moh oppe i fjellsia...


Her på dette bildet er en evt start enkel å få til, ei sag på innerlomma er det bare et hattefåkk å rydde. Det var mest halvråtne stubber på kanten som må vekk. Kansje prøveflygiga blir en av de nærmeste dagene, det er nordlige vinder som gjelder her.
-
Hellinga på selve starten er det ingenting å si på, som tatt ut av boka...
Til høyre på bildet ser dere kor eg parkerte nede på veien som går gjennom hovdedalen.
Når det gjelder Hovdebeget kontra Høsbjør så ligge alltid cumulusene her istedet for over Høsbjør.
Krible nok litt i skrunerven og komme seg opp her på nordvesten og la ferden gå over rein spikka flatlandstermikk innover mot broderlandet.
-
Når det gjelder landing mener eg man glir godt til hovedlandinga på Høsbjør, men mye nordvest er trøblete luft over grustaket ifølge gammle hg-gutter. Men når det er sagt så begrenser vind og pg-flyving seg selv egentlig. Gleder meg å prøve turen hvertfall...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar