tirsdag 11. mai 2010

Bangsberg ons(distansevær)

Se her piloter, ser ut som det kan bli en knall dag uten att jeg kan garantere noe. Men kommer man seg godt opp på Bangsberg kan det bli noen mil...

Og det er leeenge sia eg har sett en så flott Sounding på Bangsberg, verdt å prøve...

Her ser dere temperaturen i starthøyde, 961mb(477moh) kl .12.00, den sier 9,4 grader og -10,2 i 750mb(2434 moh), 19 grader i temperturforskjell, hoi, hoi, pip i vario???. Det tilsier at det blir ustabilt og flott for en pilot som er ute etter termikk og evt distanse. Vinden ligger på ca 130 grader(s-ø) noe som er perfekt for Bangsberg syd.
Så har vi en kraftig innversjon(gul strek) på ca 750 mb(2434moh) som går til 500mb(5487moh). Dvs. att det hindrer overutvikling tidlig på dagen hvertfall, men den kan jo forandre seg utover mot kvelden.

Her er en sprek og fin oppstigningskurve, ser ut som skybas kl 12 legger seg mellom 800-750mb, tilsvarer ca 2000-2400moh. Hvis dere studerer den røde og grønne kurven vil dere se att kurvene bøyer seg litt mot hverandre i ca. 800mb, der skal altså skybas være normalt. Og den røde kurven bøyer seg litt mot høyra fra ca. 750 mb til 550 mb, det er inversjon. (et varmere luftlag som hindrer overutvikling, hvertfall tidlig på ettermiddagen)
Vinden i høyda gir et lite puff i ræva hvis man kommer seg på tur oppover Gudbrandsdalen.
Men mellom 500mb(5487moh)-300mb(9032moh) er det cirrius, ikke sånn supertett heller. Dette ser vi på oppstigningskurven som er ganske nært hverandre. Nå er det sånn att cirriusen kan være vanskelig og beregne, det har med hastighet på den, og hvor tett den blir på de enkelte steder. Men det er en fin pekepinn va som venter oss som skal på distanse, ja til de og som flyr lokalt.
Til dere som er i begynnerfasen til å studere denne værrapporten håper jeg dere forstår dette litt sånn jeg har forklart det her. Men jeg er ikke verdens flinkeste til å forstå tekst, diagram, kurver, osv...men når jeg skal ut og fly tolker jeg denne vær-rapporten sånn som jeg har beskrevet den. Og så lønner det seg og sjekke den på nytt på morran før man skal fly og se etter evt. forandringer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar