torsdag 11. juni 2009

Lokale flyturer og padling på Mjøsa (29-30mai)

Tom og Arne-Kristian kom på besøk til Brumunddal siste helga i mai. Vi hadde planer om distanse fra Høsbjør, var opptimistisk når streameren sto inn på start.
Her skuer vi ut over Brumunddal sentrum fra Høsbjør-starten.
Vi rigger, tenker litt for oss sjøl nu, ska tru om vi kjem oss opp over starten. Vinden er fortsatt fin inn, vi venter litt. Men det spaknet mer og mer, vi skulle kansje startet tidligere. A-K og Tom justerer sine innstrumenter, kartet viser vei videre mot øst. Til Trysil er det ca 75km, til Salen(Sverige) er det ca 110km. Her har vi landet alle tre på hovedlanding, ble trange og dårlige bobler. Så det ble med lokalflyvning. Været var varmt og fint, så vi planla en padletur på Mjøsa. Loggepilsen sprettes, vi tar kanoen på vannet, en lang padletur venter.Padleturen startet vi ved Framnesbrua og over til Mjøsa ferie -og fritidsenter, videre til Bossenden. Så tilbake langs øst-sida med en av de tusen pisse pausene vi hadde. A-K fikk en tlf, eg og Tom prater livlig om flyvning. Tom fant ut at eg fløy med ei sag på innerlomma så eg kunne topplande på en distansetur, rydde en ny start, og fly videre igjen. Vi holdt på å flire oss ihjel, mens A-K pratet videre i tlf. Her er en av de fineste husbåtene som ligger langs strandkanten på Mjøsa. Endelig fremme på stranda ved Fiskerly etter flere timers padling. Tove kom og henta oss her. Derretter bar det hjem og skikkelig grillkveld i det fine været. Kjetil Pettersen kom på besøk fra Tromsø, han tok 23 toget fra Gardemoen. Vi ble litt uenig om startplassen neste dag, var Trysil og Dokka det sto om. Trysil ble bestemt før vi la oss, men på morran synes vi det var litt vest i været, vi kurset til Dokka. Vi ankom kirke-starten tidlig, men østavinden begynte og merkes på starten. Det ble tilslutt sterk østavind, og vi landet nede i dalen alle sammen.
Gutta kjørte til Vågå, eg dro på Høsbjør(lør kveld) og fikk meg 1 time trøstetur lokalt.