torsdag 18. juni 2009

Flott Juvassflyvning...

Tok sjansen å dra til Vågå mandagskveld(15-6-09) ihåp om flott flyvær. Skal si det ga uttelling for meg personlig med knallflyvning i Juvass. Arne Hillestad som sjåfør i bussen med et godt flygjeng på slep. Vi stoppa i Lom for og tanke opp energi, og tømme blæra en første gang. Rolf kjøpte kyllingvinger og spanderte på alle, mmm...
(foto: Bernt med Werner sitt kamera) Her ser dere glagjenget, fra venstre: Stein-Are, Arne H, Daniel, Ingrid, Øyvind, Werner og Rolf.
Vi trengte ikke henger med oss, var god plass til alle. Vinden svakt og rett inn, dette lovet godt for flyvning. Alle var i sprudlende humør og ikke så kaldt heller, sola skinte i lange peroder på oss, t.o.m blå himmel over oss når vi kom. Daniel rigger sin WW u-2, alle konsentrert i sine egne ting nu.(foto: Werner Johannessen) Ingrid ut i rolig luft, Arne Hillestad dro også fort ut, skrudde seg i skybas og landet på Juvasshytta(isen på vannet) (foto: Werner Johannessen) Galhøpiggen med lillepiggen til høyre. Det ble en fantastisk tur for meg, hadde ikke forventet distansetur med igjengrodd himmel og skybas på 2400-2500moh. Fløy ut, bommet totalt på syklussen, søkte på alle småtopper som jeg regnet trigget. Men ikke fan, ble etterhvert lavere enn Raudbergstulen, lurte fælt nu. Så kun en plass i dalen som sola var, siktet dit og helt nede på ca 650moh tok jeg bobla. Rolf kom inn under meg i samme boble, gud for en fryd og komme seg opp etter og ha vært så lavt. Rolf dro inn og topplandet med Arne Hillestad.
Siden det var første gang jeg hadde startet så høyt i Juvass og i tilegg var ustabilt ville eg fly litt lokalt og titte på toppene rundt meg. Det var flotte og mektige fjell, du verden, så etter Bernt(tyskeren) siden han var den eneste med pg. Vi samlet oss langt om lenge og fløy sammen nu, men vi ble litt borte fra hverandre i skyene av og til. Tilslutt kurset vi sammen høyt over Raudbergstølen, så videre mot dalen under Lauvhø(1964moh). Kom inn på fjellfoten og tok ei boble til skybas, Werner nådde meg og Bernt igjen her, toppet ut før oss å glei videre. Bernt forsvant i det hvite teppet, jeg kurset mot Eisteinhovde(1841). Var langt under disse toppan av og til, synes jeg ble lavt i flekkan. Ser nå Bernt foran meg, han kurser ut mot Lom ser det ut som.
Jeg tenker nå på indre rute som Werner forklarte i bussen på tur opp, ser den grusveien å sætrene han snakka om. Selv om eg var lavt satset eg, tenkte faktisk nordnorsk nu(hang), det hjelpte meg godt når vinden var rett. Men lavt nedi dalen byttet vinden litt, prøvde å skru på alt nu, men sleit litt. Kurset videre over Krokågjelet, ingeting her, så mot Kvitingsgjelet, ble lite her nu. Heldig att terrenget hellet nedover nu, tenkte fært nu. Skulle eg ta sjansen mot Veslekjølen(1706moh) over det røffe elveskaret. I tilfelle ikke det var løft på andre siden av elveskaret måtte eg kansje hillside innpå Veslekjølen.
Kom over elva, magen knyter seg, fan nu hyler det, kjære gud denne må jeg ta. Trang kjerne, løftet halve runder, kom høyere, skrudde febrilsk. Endelig høyde til å skli ut mot Vårdalen(Garmo), men greide og ta den til skybas, jiiiiiippi...
Endelig i trygge hender, ser sentrum av Vågå i det fjerne, la på skli under skyene. Sklei over alle toppene på Heimefjellet(Kvithø1714moh). Glir greit nu, er ca i 1200moh over Tessand, her treff eg hang og sklir til Rikssenteret, luksus gange tusen. (foto: Werner Johannessen, knipsa meg rett før landing) Kommer ca 800meter over landinga, løfter rolig over alt, bestemmer meg for og lande sammen med Werner. (tror jeg godt hadde nådd Otta, kansje lengre). Måtte fly mot sentrum og lete meg et synkområde til jeg var lavt nok. Lufta dreier til 90 grader tverrs av Rikssenteret nu, meste turbolensen på hele turen. Lander og er megastolt. Werner, meg, Ernst og Rolf. Her er det jubel når Arne og co... kommer fra Juvass med bussen. Loggepils og flyhistorier flyter løst fra dagens tur, alle fikk seg fine turer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar