onsdag 15. april 2009

Frya-Rolstad(mellom Lesja og Dombås) 8 mil

Vågårusti inn til venstre, Gudbrandsdalen til høyre.

Vegar og Jeanina på Starten(HG-rampa)

Etter ca 20 min på rampa bestemte vi pg-er(4) og starte på jordet hos Kristian. Kom fine sykluser inn men dem var ikke sterke. Startet ut som nr 2, hadde en dårlig start med innklapp på venstre side. Fløy ut til venstre, og havnet laaaaaaangt nedi lia. Ja helt nede der grusveien under rampa møter jordene. Traff en meget god knyttneve som sleit meg i ei sabla fart oppver, puuh, var godt egentlig. Over kanten kunne jeg beg å skru, deilig det. Drifta inn ganske flatt på fjellet bak start, ser Jeanina er høyt på tur ut igjen. Men satset på det eg hadde og ble til at eg humpa hit og dit mellom 1000-1200moh, var superspennende og ligge lavt der inne. Vi samlet oss tilslutt her inne å glei videre.


Tok kurs mot Kvarvet(Harpefossbobla), fikk den men den var slangete, kronglet meg på 1800moh her med Jeanina under meg. Ho tok kurs ut mot Vinstra fra her, mens jeg dro mot Sulafossen. Kom lavt inn her, snuset her og der, og tilslutt slanget jeg meg oppover men fikk liksom ikke godhøyda. Sklei til de svarteste og høyeste berget over Kvam, PANG, knyttneve så det holdt. Kom over kanten, fortsatte fort oppover men satans turbulent i ordets rette forstand. Pustet og peste høyt nå, skal si eg jobba for og stagge vingen min. Den ville gjøre alt ting gærnt, noe som jeg prøvde på det beste og stoppe den, greide det, puuuhh...


Litt fortumlet etter dette sklei eg til Torgeirkampen som siste rescue, kom veeeeeldig lavt her. God sky over her, løftet på samme plass som alltid her når eg har vært lavt her før. Fine runder når eg passerte toppen, men her heller fikk eg ikke skybas. Fløy videre mot Ottaplatået og boblene løftet på sine faste plasser. Midt mellom Otta og Sel inne på fjellet fikk eg dagens boble, herregud kor deilig, helt super, duper deilig. Så faktisk 9 på peaken en gang, var stabilt og fint inni her. Toppa ut på litt over 2000moh, hvit rundt meg, fy fan livet er herlig. Så små cummuluser videre fremmover og kurset deretter. Noen ganger var det jukseløft så da søkte eg kun en runde, fant eg ikke noe stakk eg videre til et skikkelig pip.


Så på klokka att den tikket og gikk, ca 17, så visste liksom ikke katti dagen ga seg så tidlig på året. Nu var eg sliten, tørst, og mongo i hodet. Passerte Dombås i god høyde, tok noen skruinger etter sentrum men ga opp. Kunne kansje fløyet 2 mil til hvis jeg hadde stått på. Landet på en gård ved E 139 som går videre mot Lesja. Lå i sela og hvilte, lette etter vann og mat. Bonden trudde eg hadde slått meg sia eg ble liggende, men forklarte at eg måtte hvile litt før eg pakka. Satt ferdig innhuka i sela og spiste nista og drakk all væske eg hadde med. Ikke så verst i sitte på det jordet etter en sånn tur.


Oppsumering: Etter og ha kjempet med møkkainversjon og ikke medvinds i det hele tatt før Torgeikampen var eg på nippet til og lande med Kvam. Men står man på kan dagen endre seg og det gjorde den ved bobla etter Torgeirkampen. Fikk til og med 5 km/t medvind resten av turen.

2 kommentarer:

  1. Stilig. Kult at det går an så tidlig på sesongen

    SvarSlett
  2. Fet tur. Grattis med årslengste så langt!

    SvarSlett